سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص قهوه گانودرما

 

قهوه گانودرما یه نوع قهوه بوده که دارای مقداری از عصاره قارچ گانودرما (جان افزا یا ریشی نیز نامیده می‌شه) بوده که خواص سلامت زیادی داره و برای بسیاری از بیماری ها در طب سنتی استفاده می‌شه.

اگر به طور خلاصه بخوام توضیح بدم گانودرما یک نوع قارچه که خواص بی‌نظیری داره، قهوه ی گانودرما نیز یک نوع قهوه محسوب میشه که با قهوه و قارچ گانودرما با نام علمی Ganoderma lucidum آماده میشه. البته ترکیبات دیگه‌ای همچون شکر ، شیر و کرم خامه ای نیز داخلش وجود داره.در ادامه با خانه قهوه همراه باشید

این نوع قهوه علاوه بر این که طعم جذاب و منحصر به فردی داره، دارای مزایایی برای سلامتیست که اصل شهرتش هم به خاطر همین مسئله بوده، ولی با این که مزایای زیادی برای این قهوه در نظر گرفته شده اما هنوز هیچ متخصص تغذیه‌ای این مسئله رو قبول یا رد نکرده.

گانودرما چیست ؟

قارچ گانودرما

گانودرما با نام علمی Ganoderma lucidum یک نوع قارچ شرقی هست که قدمت چند هزار ساله داره و جزو پر استفاده‌ترین دارو‌های طب سنتی چینی به شمار میره، که بیشتر در کشور‌های همچون چین ، ژاپن و سایر کشور‌های جنوب شرقی آسیا کاشت و مورد استفاده قرار می‌گیره، از نظر شکل، این قارچ داری کلاهکی بزرگ و پهنه که عموما رنگ تیره ای داره و غشای بیرونیش براقه و جنسی همچون چوب نرم داره. lucidus در زبان لاتین به معنای درخشان و براقه که به براق بودن سطح قارچ اشاره داره . در کشور چین و ژاپن این قارچ را به دو اسم مختلف نام گذاری کرده‌اند . lingzhi (در چین ) و reishi ( در ژاپن ).

در زبان چینی ، lingzhi به معنای ترکیبی از قدرت معنوی و جوهر جاودانگیه و به این علت این نام رو بهش دادن، زیرا معتقد هستند که این گیاه دارای قدرت معنویه و نشانه ی قدرت ، جاودانگی و قدرت الهیه. بر خلاف دیگر قارچ ها که از نظر ارزش غذایی مورد توجه قرار می گیرند، گانودرما بیشتر از نظر دارویی مورد توجه قرار گرفته. Lingzhi بیش از 2000 سال به عنوان یک قارچ دارویی به شمار میرفته، و اثرات قدرتمندش در داستان ها های باستانی چینی ثبت شده.

قهوه گانودرما چیست ؟

قهوه گانودرما

قهوه گانودرما بیش از 2000 سال قدمت داره و به عنوان قهوه قارچ lingzhi یا reishi نیز شناخته میشه، خواص درمانی بی‌شماری داره که از جمله‌ی آن‌ها میشه به داشتن خواب بهتر ، افزایش انرژی و حمایت از کبد اشاره کرد، که این مزایای سلامتی هم به خاطر قارچ گانودرما استفاده شده در این قهوه بوده که یکی از اصلی ترین ترکیبات قهوه‌ی گانودرما می‌باشه. این نوع قهوه که به لاتین با نام ganoderma coffee شناخته میشه در مقایسه با قهوه‌ی معمولی دارای مقدار کمتری کافئین بوده و دارای مواد مغذی بیشتریه.

این نوشیدنی سالم با عصاره قارچ قرمز و دانه‌ی قهوه بو داده تهیه می‌شه. Ganoderma lucidum ، ماده اصلی این نوشیدنی سالم و پر خاصیته. این گیاه در زیر و اطراف درختان رشد می‌کنه و قلیایی ترین ماده غذایی روی زمین محسوب می‌شه. مزایا و فواید سلامتی زیادی برای این قارچ در نظر گرفته شده که توسط علم نیز ثابت شده است، مصرف قهوه گانودرما باعث بهبود عملکرد ایمنی بدن ، درمان خستگی مزمن و پیشگیری از انواع سرطان ها می‌شه، همچنین این گیاه باعث کاهش استرس و اضطراب میشه . هزاران سال پیش بزرگان بر این باور بودند که این قارچ کلید جاودانگیه.

چرا مردم از قهوه گانودرما استفاده می کنند؟

مردم به دلایل مختلفی از این قارچ استفاده می کنند، از مهمترین اون ها میشه به مواردی همچون تقویت ایمنی بدن ، کاهش وزن ، پیشگیری از خستگی مزمن ، بهبود حافظه ، افزایش انرژی ، کاهش کلسترول خون ، کاهش انواع التهاب ، تسکین و بهبود استرس ، پیشگیری از پیری زودرس و افزایش گردش خون اشاره کرد. گانودرما همچنین به عنوان منبع سرشار از آنتی اکسیدان ها مورد استفاده قرار می‌گیره.

خواص قهوه گانودرما

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم قارچ گانودرما دارای خواص بی‌شماری بوده که توسط متخصصان نیز مورد تایید قرار گرفته اما با این حال هنوز آزمایش علمی برای تایید خواص قهوه‌ی گانودرما صورت نگرفته ولی با تحقیق درمورد خواص قهوه و فواید قارچ گانودرما می‌شه فواید قهوه گانودرما رو به اثبات رسوند. در ادامه 6 خاصیت مهم رو براتون می‌نویسم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهمترین تأثیرات قارچ reishi تقویت سیستم ایمنی بدنه. تحقیقات نشون می‌ده که قارچ گانودرما بر روی ژن‌های گلبول‌های سفید تاثیرات مثبتی می‌ذاره، همچنین باعث کاهش التهاب گلبول‌های سفید می‌شه که برای تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت داره. برخی از مولکول‌های موجود در قارچ می‌تونن فعالیت نوعی گلبول سفید به نام سلول‌های کشنده طبیعی رو افزایش بدن که برای مبارزه با سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ بسیار موثر‌اند.

به طور کلی قارچ Reishi با اثراتی که بر گلبول‌های سفید می‌ذاره ، می‌تونه باعث تقویت عملکرد ایمنی بدن بشه. که در افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی همچون سرطان نمود بیشتری داره.

خواص ضد سرطانی گانودرما

تعداد زیادی از مردم این قهوه را به علت وجود گانودرما و خاصیت ضد سرطانی بودنش استفاده می‌کنن. زیرا آزمایشات نشان دادن که مصرف گانودرما باعث افزایش مرگ سلول‌های سرطانی می‌شه، همچنین به علت تاثیراتی که روی هورمون تستسترون می‌ذاره برای مبارزه با سرطان خیلی مفیده.

قارچ گانودرما یکی از درمان های سنتی برای انواع سرطان‌ها به شمار میره اما باید همواره توجه داشته باشین که سرخود این قارچ رو تو برنامه دارویی تون نیارین و حتما با پزشک درمیون بذارید، چون ممکنه با برخی از دارو ها تداخل دارویی ایجاد کنه و مشکلات دیگه ای پدید بیاره.

خواص ضد خستگی و ضد افسردگی

تاثیرات این قهوه بر روی سیستم ایمنی بدن سال‌هاست که مورد تایید متخصصان قرار گرفته اما خواص دیگه ای نیز داره، که شامل کاهش خستگی و افسردگی و بهبود کیفیت زندگی می‌شه. طی تحقیقاتی که محققان روی 132 نفر داوطلب انجام دادن و از این قارچ در مکمل‌غذایشان استفاده کردن. پس از 8 هفته تاثیرات چشمگیری در کاهش خستگی و استرس آن ها مشاهده کردن که گواه این خاصیت گانودرما می‌باشه.

بهبود سلامت قلب

محققان در یک مطالعه 12 هفته‌ای از 26 نفر که قارچ گانودرما مصرف می‌نمودند دریافتند که باعث افزایش کلسترول خوب یا همان HDL شده و تری گلیسیرید خون را کاهش داده است. که این عوامل به طور مستقیم بر روی سلامت قلب تاثیر گذارند.

کنترل قند خون

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مولکول‌های موجود در قارچ لنگزی می‌تونه قند خون رو در حیوانات کاهش بده برخی تحقیقات اولیه در انسان‌ها نیز این گزارشات رو تایید کرده، به همین دلیل کنترل قند خون یکی از فواید اصلی قهوه گانودرما می‌باشه.

خواص آنتی‌اکسیدانی قهوه گانودرما

آنتی‌اکسیدانی مولکول هایی هستند که باعث پیشگیری از تخریب سلول‌ها می‌شن، به همین دلیل مردم علاقه‌ی زیادی به خوردن مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان در طول روز نشان می‌دهند. قهوه‌ گانودرما نیز دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان بوده که تاثیر زیادی بر روی سلامت سلولی می‌ذاره.