سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره سبزیجات بیشتر بدانیم

سبزیجات یک قسمت از هرم غذایی ما می باشد. مصرف آنها در جیره غذایی برای ما انسانها جزو ضروریات بوده چون با مصرف آنها از بیماریهای قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگری می کند.  

 

اما سبزیجات چگونه مصرف می شوند:  

آنها خام یا پخته مصرف می شوند که طبق نظریه کارشناسان خورده شدن سبزیجات بصورت خام دارای اثر بخشی بیشتری نسبت به پخته شدن دارند. چون با پخته شدن سبزیجات مقادیر زیادی از ویتامین ها از بین می رود. پس تا آنجا که ممکن است آن را بین وعده های غذایی خود قرار دهید خصوصا کودکان خود را به خوردن آن عادت دهید، معمولا کودکان از خوردن سبزی خام لذت بیشتری می برند همچنین در پخت و پز نیز سعی کنید بچه های خود را شریک خود قرار دهید و طوری با آنها رفتار کنید که فکر کنن پخت و پز یک بازی بوده (البته به شرط احتیاط و دست نزدن به وسایل خطرناک) با این کار نتیجه نهایی غذا برای آنها دلچسب تر خواهد بود . اما حال برسیم سر سوال خود که بهترین راه مصرف سبزیجات چگونه است؟ خام مصرف کردن بهتر است اما اگر قرار است پخته آن مصرف شود بهتر است بصورت بخارپز آن را مصرف کنیم.


 

bazr.jpg

 

فواید سبزیجات: 

1- پیشگیری از سرطان ها:

سبزیجات بر اساس رنگی که دارند حاوی مواد معدنی و ویتامین های خاص خود هستند . بطور مثال سبزیجات نارنجی همچون هویج، کدو تنبل دارای بتاکاروتن بوده که نوعی رنگدانه است که در صورت نیاز بدن در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. این ماده بهترین ویتامین در مقابل سرطان ها می باشد.

سبزیحات دارای برگ سبز دارای ارزش غذایی زیادی هستند مثل لوتئین ها، فلاوونوئیدها، ساپونینها بوده آنها دارای فیبر، فولات و بتاکاروتن بوده که برای بیماریهایی مثل سرطان کمک می کند مثل بروکلی ها، جعفری ها، کرفس ها و اسفناج ها. سبزیجات قرمزی مثل گوجه ها و هندوانه نیز دارای فیتوکمیکالها هستند که پوست را در مقابل اشعه مضرر خورشید محافظت می کند در کل سبزیجات اینچنینی معمولا در مقابل بسیاری از سرطان ها پیشگیری می کنند. خصوصا آنها دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند که مقاومت بدن را در مقابل بیماریها محافظت می کند.

 

راه تکثیر سبزیجات چگونه هست؟

 

اکثر سبزیجات از طریق بذر تکثیر پیدا می کننده که پیشنهاد می کنم در این لینک اطلاعات بیشتری در مورد نوع بذرها، تولید آن، بذر مرغوب و سایر اطلاعات را کسب کنید.

 

آیا سبزیجات را می توانیم در منزل تکثیر کنیم؟

بلی براحتی می توانید آنها را در گلدان های بزرگ یا حتی کوچک بر اساس نیاز تکثیر کنیم. با توجه به خبرهایی که این روزها از منابع خبری، درباره سبزیجات آلوده، آبیاری آنها با فاضلابهای شهریو آلوده به گوش می رسد بهتر این است که سعی کنید حتی المقدور آنها را در منازل خود پرورش دهید.

 

bazr1.jpg

 

شما براحتی با داشتن یک بالکن نورگیر یا یک پنجره نورگیر آنها را در منزل یا حتی باغچه خود پرورش دهید. بهترین گلدان برای پرورش بذر سبزیجات گلدان های بزرگ مستطیلی شکل، یا فلاور های چوبی یا گلدان مربع با عمق کم می باشد من حتی به شخصه با جعبه های پلاستکی میوه ها که معمولا میوه فروشها نیازی به آن ندارند نیز این کار را انجام داده ام براحتی می توانید داخل آن یک نایلون مشمبایی مشکی یا روشن رو کشیده انتهای آن را چند سوراخ بزنید تا آب اضافی خارج شود. سپس ته آن را سنگ ریزه یا پوکه معدنی ریخته سپس روی آن ترکیبی از خاک برگ+ خاک لومی و مقداری کود کهنه دامی ریخته و سبزیجات را داخل آن کاشت کنید و خوبی که سبزی ها دارند این است که آنها به آفات مقاوم تر هستند و خیلی خیلی سریع رشد خواهند کرد.

 

آموزش کاشت بذر سبزیجات:

کاشت بذر سبزیجات یکی از ساده ترین راههای تکثیر گیاهان می باشد .آنها را در باغچه یا گلدان و زمین می توانید کاشت کنید. ابتدا نیاز به بذر با کیفیت دارید. من کل سایتها را که دنبال کردم سایتهای مختلفی رو در این زمینه دیدم اما سایتی که بتواند بذر خوب و مرغوب بفروشد انتخاب کمی دشوار بود لذا بهترین سایتی که دیدم سایت بذرکو را معتبرتر نسبت به بقیه دیدم که می توانید از این لینک اقدام به خرید بذر سبزیجات کنید. وقتی بذرها را خریداری کردید طبق روشی که قبلا عرض کردم گلدان یا باکس چوبی خود را آماده کنید. انتهای آن حتما" حتما" دارای سوراخهایی باشد که بتواند آب اضافی را خارج کند چون با باقی ماندن آب در خاک باعث خراب شدن سبزی می شود.


 حال بستری از خاک لومی یا همان خاک رس+ خاک برگ + 10 درصد کود کهنه دامی پوسیده مخلوط و تهیه کنید ابتدا زیر گلدان مقداری سنگ درشت ریخته (می توانید از پوکه های معدنی که در گل فروشی ها نیز بفروش می رسد نیز استفاده کنید. حال بستر خود را حاضر کرده آن را در گلدان پخش کرده و کمی فشار دهید تا بستر سفت و محکم شود حال بذر را روی بستر پخش کرده و مقداری کود کهنه دامی الک شده روی آن پخش کنید (حدود نیم سانتی متر) حال با آب پاش خود سبک آبیاری کرده و در مکانی با نور خوب و دمای مناسب قرار دهید. سبزیجات معمولا خیلی زود جوانه می زنند . حال هر زمان که بستر شما رطوبت خود را از دست داد آبیاری کرده و در زما ن مناسب وقتی گیاه بالغ شد آن را با قیچی بریده و در سر سفره خود نوش جان کنید.

امیدوارم مقاله ای که براتون در نظر گرفتیم تونسته باشه مفید باشه. باز تاکید داریم سعی کنید سبزیجات را در منزل خود پرورش دهید به شخصه مزارعی که با آب فاضلاب شهریف سبزیجات را آبیاری می کنند با چشم خود در قسمتی از جاده های بهشت زهرا دیده ام که به وحشتناک ترین طریق ممکن آبیاری شده و برای معرض فروش در مغازه های یا وانت های سیار به فروش می رسانند ککه با خوردن آنها، عاملی برای ایجاد انواع سرطان ها را در بدن خود مستعد کردید.

منبع : بذر سبزیجات