سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دو راهی رفتن و نرفتن به سربازی

من برای چی مینویسم؟شاید تجربه من و انتخابی که کردم بتونه به کسی کمک کنه .دقیقا مثل اون چیزهایی که من خوندم و کلی کمکم کردن تا بهتر تصمیم بگیرم.به خاطر همین موضوع هر چند ماه که سر حال بیام و چیزی برای گفتن داشته باشم مینویسم.

توجه!دانشگاه مزخرف تر از آن است که از دور میبنید!

در مورد دانشگاه انشالله بعدا یک ویرگولکی خواهم نوشت ولی تیتری بهتر از این برای شروع پیدا نکردم.چون دانشگاه اولین سنگر برای گریز از سربازی است.من با استفاده از 12 ترمی که در دانشگاه گذروندم و صحبت هایی که با دوستان کردم و رفتارهایی که دیدم(در پسران) دلایل انتخاب دانشگاه رو به صورت زیر دیدم :(دانشگاه من و دیگر دوستانم ازاد یا غیر انتفاعی بوده است و شاید دیگر دانشگاه ها اینطور نباشند.)

  • دختر بازی و ایجاد رابطه با دختر
  • دختر بازی و نرفتن به سربازی
  • نرفتن به سربازی
  • اجبار خانواده به ادامه تحصیل
  • بریم ببینیم چیه!
  • پیدا کردن شغل بهتر
  • علاقه به رشته تحصیلی

انشالله در مقاله ای همه رو باز میکنیم ولی ساده بگم هیچکدومشون جز اخرین گزینه اونم با شرایط خاص بدردتون نمیخوره برای ورود به دانشگاه پس اگه به خاطر سربازی و ... دانشگاه رو انتخاب کردین بدونید واقعا چندین سال از عمرتون میگذره و شما تقریبا کلشو میریزین تو جوب !! و بعد از اون هم بخواهی برید سربازی دوباره دوسال دیگه رو تو یه جا دیگه تلف میکنی و در اخر نگم برات که جوانیت رفت و از اون به بعد میری جز کسانی که باید غر بزنی و همه رو فوش بدی.

 

داستان من

من 89 وارد دانشگاه شدم با یکسال تاخیر و 95 فارغ التحصیل شدم.دانشجو که بودم به صورت فریلنسری کار میکردم.تقریبا از 94 دیگه کار شرکتی رو شروع کردم.اولین شرکتی که رفتم دیگه دانشگاه فقط موقع امتحان ها میرفتم و یک برنامه نویس تمام وقت محسوب میشدم .همه چی اوکی بود یکسالم معافیت تحصیلی داشتم.پولم خوب داشتم در میاوردم.من گفتم حله این یکسال و کار میکنم و بعدش میرم سربازی بعد از یکسال شرکت دوم از راه رسید امکانات بیشتر ،همکارهای حرفه ای تر،رفاه بیشتر و ...

که همشون برای من برنامه نویس عالی بودن گفتم اصلا من چرا باید برم سربازی؟مگه من مالیات نمیدم پس چرا خودمم باید برم سربازی و کلی حرف دیگه که اخرش تصمیم گرفتم نروم سربازی و شرکتی که قرار شد باهاشون همکاری کنم هم خودشون گفتن نرو سربازی و خوب نیست و تباه میکنه ادم رو و کلی حرف دیگه از بدی های سربازی و قبول داشتن که یه مشمول رو استخدام میکنن البته اون موقع دانشجو محسوب میشدم ولی در اخر مشمول محسوب میشدم که اینو قبول کرده بودند.

در همین دوره قانون اومد که گواهینامه رو بدون نیاز به کارت پایان خدمت هم میدن که دیگه من داشتم بال در میاوردم و رفتم ثبت نام کردم.

لحظه فاجعه

من تو شرکت بیمه شده بودم و شرکت از همون اول هیچ مشکلی هم با این موضوع نداشت تا اینکه سر ناهار co-fonder شرکت داشت سر اینکه گوگل مدرک دانشگاهی رو از رو شرایط استخدام هاش برداشته صحبت میکرد که نمیدونم چی شد رسیدیم به اینکه الان خیلی ها خدمت نمیرن و میرن سرکار ،که یکی گفت اگه شرکتی مشمول ها رو بیمه کنه جریمه میشه و فلانش میکنن و بهمانش میکنن یهو co-fonder که خودش به من میگفت سربازی نرو رو به من کرد گفت :تو وضعیتت چیه؟میخوای چی کار کنی؟ اگه مشمول باشی ما نمیتونیم بیمت کنیم ها!

من همونجا خشکم زد و هیچی نگفتم ولی تو ذهنم این بود

" من تمام برنامه هامو ریخته بودم که اینجا مشکلی با این قضیه نداره و همینجوری میرم جلو این چه کاری بود وسط یه پروژه بزرگ اخه!"

رفتم پلیس +10 ببینم وضعیتم چیه که نتونست بگه سرباز غایب محسوب میشم یا نه. دوستم رفت میدون سپاه که گفتن یک ماه فقط فرصت داره.

منم نشستم فکر کردم و به نتایجی رسیدم که حاصل موارد زیر بود.

 

معایب سربازی نرفتن

  • من تو کارم پیشرفت کرده بودم و میخواستم با خارجی ها کار کنم هم ریموت و هم شده برم اونور (نه برای مهاجرت برای زمان کوتاه)همین کار رو داشته باشم و تجربه کسب کنم.که بدون رفتن به سربازی امکانش نبود.
  • هیچ جا شما رو بیمه نمیکنه حتی شرکتی که من فکرشو نمیکردم به من اینو بگه گفت و منو بیمه نمیکرد.(البته برای خودش مشکل پیش میامد)
  • احتمالش کمه ولی هست که یکجا یهو بهتون گیر بدن و اعزامتون کنن به خدمت حالا هر پوزیشنی میخوای داشته باش.
  • کلن خارج از ایران تعطیل! حالا کربلا باشه یا انتالیا. اصلا فکر کن پولم خوب در بیاری به صورت میلیاردی ولی وقتی نمیتونی خارج از ایران بری چه فایده داره.
  • احتمالش هست که خواستگاری بری و بهت دختر ندن چون نرفتی سربازی البته اگه خوب پول در بیاری احتمال گیر دادنشون کمه.ولی چندین مورد دیده شده.
  • یه حس توام با استرس را همیشه تو برنامه ریزی برای اینده داری.
  • هیچ خاطره از سربازی رفتنت نداری (just for fun??)

 

معافیت سربازی

فکر هامو کردم دیدم تا دیر نشده باید اقدام کنم وگرنه سرباز غایب محسوب میشم و پدرم در میاد. رفتم پلیس بعلاوه ده و کارهامو انجام دادم اصولا بری اقدام کنی میگن شیش یا هفت ماه دیگه اعزامت میکنیم تا اون موقع هر کار دوست داشته باشی میتونی بکنی که شانس ما اعزاممون شد دو ماه دیگه.تازه 6 ماه هم اضافه خدمت خوردم نگو طرف تو میدون سپاه اشتباه کرده و من چندین ماه پیش رفتم تو غیبت و این یعنی هیچ معافیت تو سربازی نخواهم داشت و کله 21 ماه رو باید خدمت کنم .حالا سه ماه دیگه پروژه ای که یکسال روش کار میکنیم باید ریلیز شه من دو ماه دیگه باید برم.

نکته جالب اینجا بود که وقتی به مدیر و کوفاندر گفتم باید برم خدمت فلان موقع یکه خوردن و تعجب کردن

من سر همین موضوع خیلی بیشتر دارم کار میکنم که برسونم پروژه رو تا اون موقع.

 

حرف پایانی

به نظر من در اولین فرصت باید رفت سربازی و اون هم بعد از دیپلمه.چون شما هنوز وارد بازار کار نشدی و مسیری و انتخاب نکردی.مثلا اگر با علاقه وارد دانشگاه بشی و همچی برات خوب باشه. دوباره دوسال میری تو خلا و باید از صفر شروع کنی.

یا مثل من چند سال بعد دانشگاه هم کار کنی و وارد بازار کار بشی و یهو بخوای بری سربازی اگه نتونی تو اون دو سال بروز باشی دوباره باید از اول شروع کنی و شایدم سرخورده بشی.

اگه تجربه یا دیدگاهی دارید از مدل سربازی و انتخاب زمان سربازی که فکر میکنید برای کسایی که این مطلب را میخوانند میتونه مفید باشه .حتما با ما به اشتراک بزارید.


پینوشت یا همون (پ.ن):خیلی ممنون که این ویرگولک رو تا اخر خوندید و من از مدیر و کوفاندر شرکتمون خیلی چیزها یاد گرفتم و واقعا دوستشون دارم.